Otázka, kterou si řada majitelů firem pravidelně pokládá “Kam všechny ty peníze pořád mizí?”. V tomto příspěvku se zaměřím nejen na odpověď na tuto otázku, ale také na důvod proč si ji vůbec někteří nás pokládají.

Pojďme nejprve rovnou na věc shrňme si 9 nejčastějších příčin…
1. Nefunkční nebo chybějící manažerské účetnictví
- Chybějící rozpočty: Bez plánů a porovnání skutečnosti s plánem se nepozná, že něco „teče“.
- Chybná alokace nákladů: Náklady se nepřiřazují konkrétním projektům, produktům nebo oddělením a nelze poznat, co je ztrátové.
- Nerozlišení fixních a variabilních nákladů: Špatné rozhodování při změně objemu výroby / služeb.
- Skrytá neefektivita: Například, že středisko či oddělení je nevytížené, ale platy a režie běží dál.
2. Neprůhledné nákupní procesy a dodavatelské vztahy
- Neprojednané ceny a podmínky: Nákupčí může kupovat dráž než by bylo nutné.
- Nezaznamenané slevy, bonusy, rabaty: U velkých objemů může jít až o vyšší statisíce ročně.
3. Zaměstnanci a odměňování
- Nadměrný počet lidí nebo neefektivní práce: Ze své zkušenosti vím, že zejména v rodinných firmách bývá problém říct neefektivním lidem „díky, už ne“.
- Nespravedlivé odměňování: Demotivace výkonových lidí, pokud nevidí spravedlnost.
4. Vnitrofiremní služby a provoz
- Interní přefakturace neexistuje: Neví se, co oddělení / provozovna / středisko skutečně stojí.
- Chybějící metriky efektivity: Například servisní tým neřeší, kolik oprav odbaví na člověka/měsíc.
- Zastaralé technologie a postupy: Vyšší náklady na lidskou práci, chyby, duplicity.
5. Sklad a zásoby
- Nadměrné zásoby: Peníze leží ve skladu místo na účtu.
- Nedostatečná evidence skladu: Není dostatečný přehled o pohybu či expiraci zboží a zásob.
- Chyby v oceňování zásob: Dochází ke zkreslení marže.
6. Obchod a marketing
- Nákladné akvizice bez přínosu: Nikdo nepočítá CAC (náklady na získání zákazníka).
- Nedostatečné vyhodnocování kampaní: Marketing „na pocit“ místo podle dat.
- Přeplacené obchodní sítě: Provize nastavené bez ohledu na ziskovost.
7. IT a software
- Přeplácení za licence nebo nástroje, které nikdo nepoužívá, nebo za IT “sekyrkové polévky” třetích stran jež lze nahradit jejich konsolidací a integrací do firemní vertikály
- Duplicitní systémy bez integrace, místo informačního systému na míru nebo dobře integrovaných a cenově výhodných systému třetích stran, firma duplikuje evidence a čas zaměstnanců v několika různých nepohodlných systémech
- Chybějící reporting: vedení nemá přehled a nemůže dělat rozhodnutí
8. Investice a majetek
- Nákladné zbytečnosti: Nákup aut, strojů, zařízení bez reálného přínosu.
- Nezohlednění celkových nákladů na vlastnictví (TCO): např. koupí se levný stroj, který má drahý servis.
9. Finanční (ne)optimalizace
- Chyby v DPH: Neefektivní uplatňování odpočtů.
- Chybějící daňové plánování: Např. nevhodně nastavené formy vlastnictví majetku.
- Nevyužití legálních možností odpočtů nebo dotací. Na zaměstnance, stroj, či software by bylo možné vzít si dotaci, ale firma buď vůbec netuší, že zde tato možnost je, nebo vše začnou řešit až příliš pozdě.
Ti z vás, kdo si seznam prostudovali pozorně si mohli povšimnout obrázku “defraundanta” . Ze své zkušenosti vím, že mnohem častěji než zlý úmysl se peníze ztrácejí vlivem neefektivity. Když už však k opakovaným krádežím dochází, tak hlavní příčinou opět býva jeden a tentýž viník – chaos – (ne)systém, kteří vytváří prostor a příležitost, kde se může “něco ztratit”. Moji úlohou je tyto příležitosti eliminovat. A právě k bodům na mém seznamu, které ze své zkušenosti považuji za kritické, jsem vám dal zmíněný obrázek.
Pokud byste se mnou chtěli libovolný z výše uvedených bodů rozebrat v souvislosti s vaším byznysem, neváhejte se mi ozvat.